Scheiden loont – Dag 5

“Gaan jullie scheiden?” vroeg mijn zoon onlangs. “Hoezo?” vroeg ik hem zeer verbaasd en ietwat onthutst. Had ik iets over het hoofd gezien? Hij wees op de brief op tafel waarop te lezen was: “Goed scheiden loont.” Gelukkig, het was de brief van de Afvalverwerking Rivierenland (AVRI) maar, die een beleidswijziging aankondigde. “Nee hoor schat, je vader en ik gaan niet scheiden, alleen het afval.”

Per 1 januari 2014 is de kostenstructuur voor het aanleveren van afval veranderd. Ieder huishouden betaalt een basistarief en voor het aanleveren van de grijze container met restafval wordt per keer een extra bedrag in rekening gebracht. Plastic, papier en groenafval worden nog steeds gratis opgehaald en glas, batterijen, textiel en grof afval kan elders worden ingeleverd. Goed scheiden loont dus. Een mooi initiatief van de AVRI.

Afval plasticDeze beleidswijziging  betekent dat huishoudens bewuster worden van het afval dat ze ‘produceren’.  En voor de AVRI is het belangrijk dat hierdoor afval beter herbruikbaar worden. Tenslotte is volgens de principes van ‘Cradle to cradle’ afval = voedsel. Met de toename van het aantal wereldburgers en de daarmee gepaard gaande consumptiestijging ontstaan er tekorten aan waardevolle grondstoffen.  Door goed te scheiden wordt een deel herbruikbaar.

Een ander voordeel van deze manier van afvalscheiding is dat we ons meer bewust worden van wat wij inkopen. Het wordt nu een uitdaging om zo in te kopen dat we zo min mogelijk afval overhouden waardoor de grijze container zo min mogelijk hoeft te worden aangeleverd. Op internet zijn diverse initiatieven van mensen die op een ‘zero wast’ manier proberen te leven en er een complete lifestyle van maken. En dat is knap lastig.

Dopper

Dopper

In een zelfvoorzienend leven hoort natuurlijk ook aandacht voor de afvalproductie, daarom is ook dit een uitdaging waar ik voor sta, nog meer dan ik al doe, ga ik proberen afval te voorkomen. Uiteraard gebruik ik bijna alle gft-afval zelf om compost te maken. Al jaren ga ik met een eigen tas uit winkelen zodat ik al die plastic tasjes niet hoef te accepteren. Ook gebruik ik geen water uit flessen. En als ik onderweg ben drink ik water uit mijn eigen Dopper. In restaurants kan ik knap lastig zijn als het om water gaat, ik wens alleen water uit de kraan, de rest weiger ik. Ik schreef daar al eens een blogje over. En zo kan ik nog wel een lijstje opsommen van mogelijkheden om afval te besparen. Maar ook voor mij ligt hier nog een enorme kans om zuiniger om te gaan met de aarde. Het helpt allemaal mee want beperken van afval betekent ook dat er naast grondstoffen ook geen energie nodig is om die afval te produceren en te vervoeren.

Geef een reactie

