De biologische tuin – Dag 4

Al sinds ik mij kan heugen en zeker sinds ik hier woon ben ik bezig met biologisch tuinieren, op mijn manier dan, zonder een echte opleiding, maar geheel op gevoel. Bij mij in de tuin geen giftige en chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest. Het idee dat ik mijn eigen oogst eerst grondig moet wassen voordat ik het kan eten stond mij altijd al tegen. Maar dan begint het leerproces.

Wat is dat eigenlijk biologisch tuinieren en waarom is dat zo anders dan gewoon tuinieren? Biologische landbouw gaat uit van de kracht van de natuur en heeft daarom geen hulp van buitenaf nodig. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch gaat het om het samenspel van de grond, de gewassen, de bloemen en de insecten en de andere dieren in de tuin. Het betekent niet dat je helemaal geen bestrijdingsmiddelen kunt gebruiken, er zijn ook diverse natuurlijke middelen om met ziekten en plagen om te gaan. Op zich is dat al een hele studie. Maar het is de kunst om alles zo op elkaar af te stemmen dat de natuur zichzelf herstelt. Alles hangt tenslotte met elkaar samen.

bio certificaatHet begint al bij de zaden. Die moeten op een natuurlijke wijze gekweekt zijn en zeker niet genetisch gemanipuleerd. Naast de traditionele zaadveredelingsbedrijven zijn ook speciale biologische zaadtelers. Er zijn in Europees verband wettelijk regels opgesteld voor wat precies biologisch is. Om zeker te weten dat de leverancier zich aan de regels houdt wordt er streng gecontroleerd. Iedere bedrijf dat biologische producten verkoopt kan Skal gecertificeerd worden en valt daarmee onder een streng regime, maar afnemers weten direct waar ze aan toe zijn.

Zoals je kunt lezen in mijn stukje over de compost ben ik op zoek gegaan naar biologische stalmest. Dat kochten wij onderhands, maar om zekerheid te krijgen over de herkomst heb ik de leverancier gebeld, een biologische zorgboerderij: met een skalnummer! Toen wist ik dat het goed zat. Blijkbaar is het een boerenbedrijf dat nog meer idealen nastreeft, want het ging hier om echte ouderwetse stalmest. Ideaal voor mijn project.

Ook de vleesindustrie kan biologisch werken, zoals de biologische zorgboerderij met zijn skalnummer. Dit houdt in dat de dieren alleen biologisch verantwoord voedsel krijgen, dierenwelzijn voorop staat en antibiotica uit den boze is. Zo zijn er wettelijke normen voor de ruimte en de bewegingsvrijheid dat ieder dier moet hebben. Zelf eet ik nagenoeg geen vlees. Maar als het dan toch eens voorkomt dan alleen biologisch vlees zodat ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad.

Het biologisch tuinieren houdt niet op bij de zaden die je gebruikt om je eigen groente en fruit te kweken het gaat verder. Ook de gewassen in je omgeving zijn belangrijk in dit proces. Je wilt toch niet dat insecten stuifmeel van genetisch gemanipuleerde planten overbrengen naar je tuin. Maar daar zit direct het probleem. Bij mij althans. Ik ben in mijn omgeving de enige die biologisch tuiniert. De buren in de omgeving gebruiken bestrijdingsmiddelen die natuurlijk ook kunnen overwaaien. Dus het mooiste wat er zou kunnen gebeuren is dat ik mijn buren overhaal om ook biologisch aan de slag te gaan. Maar dat is toekomstmuziek.

Helaas heeft dat weer alles met geld te maken. Het is veelal arbeidsintensiever om biologisch te werken dan op de traditionele manier. Ook een skalcertificaat kost geld. Dus ik hoop dat het systeem een keer de andere kant uitslaat en dat de niet-biologische bedrijven moeten gaan betalen voor hun manier van werken, in plaats van de biologische boeren met hart voor de natuur.

4 thoughts on “De biologische tuin – Dag 4

  1. Hé Jac,
    Leuk dat je reageert en mij gaat volgen! Alles goed?
    Op de lagere school heb ik al meegedaan aan schooltuinen dat ben ik nooit kwijtgeraakt.
    Het is heerlijk om in de aarde te wroeten.
    Liefs, Jolanda

      • Dank voor dit mooie filmpje (ook al is het een commercial). Dat heb je goed gezien Jacomijn, dat het heel goed past bij mijn initiatief. Dit gaat over de Triodos Bank, de meest duurzame bank ter wereld, die uitgaat van de principes people, planet, profit. De bank is gestoeld op het gedachtegoed van de antroposofie, wat ik ook aanhang. Daar ga ik zeker nog een of meer blogjes aan wijden. De antroposofie gaat namelijk uit van biodynamische landbouw en dat neem ik ook mee in mijn project samen met de permacultuur. Ik wil ook uitzoeken of deze twee methoden bij elkaar passen.

        Heel leuk dat je reageert en mij deze tip geeft. Ga zo door, ik kan alle hulp gebruiken.

        Groetjes, Jolanda

Geef een reactie

