Klimaatverandering – Dag 3

Waar rook is, is vuur!

Is er nu wel of geen sprake van klimaatverandering. De meningen zijn verdeeld. Zodra ik een tweet plaats over iets wat mij opvalt in de krant of op internet over het klimaat dan krijg ik altijd een hoop tegengas. In mijn ogen is er zeker sprake van klimaatverandering. Ik hoef maar uit mijn raam te kijken en ik zie de veranderingen, zeker deze winter.

Ieder jaar hang ik vogelvoer op in de tuin. Vanuit mijn werkkamer kan ik het vogelspektakel goed observeren. Maar van vogels geen spoor deze winter, het voer hangt er verlaten bij. Ze zijn er wel maar ze hebben geen bijvoeding nodig, dus ik krijg ze niet te zien. Ook kan ik nog steeds diverse groenten en kruiden eten uit de tuin die normaal gesproken al lang weg zouden zijn, zo zacht is het deze winter.

Het regent ook ieder jaar meer en harder. We hebben een paar jaar geleden de dakgoten moeten aanpassen omdat zij het water niet aankonden. Langs de ramen en de muren kwam het water naar binnen zetten. De maat was vol toen het mijn printer inliep. Ook de tuin rondom de schuur spoelde gewoon weg. De laatste jaren staat er ook geregeld water in de kelder, sinds de bouw in 1978 was dat nog nooit voorgekomen.

KlimaatveranderingVoor mij staat vast dat het klimaat verandert, dat uit zich door de onstuimigheid en grilligheid waarmee de natuur tekeer gaat. De media geeft ook genoeg voorbeelden. De tornado’s worden steeds verwoestender, de enorme droogte laat een tekort aan water zien in grote rivieren en de alles verzengende bosbranden zijn meer regel dan uitzondering. Natuurlijk is de natuur altijd al grillig geweest maar het volgt elkaar steeds sneller op.

De grote vraag is: “In hoeverre is de klimaatverandering oorzaak van menselijk handelen?” Echt een onderwerp voor wetenschappers. Maar zelfs zij zijn er niet zeker van en de voor- en tegenstanders vliegen elkaar geregeld in de haren. Daar wil ik niet aan meedoen. Wat ik constateer is een enorme belangentegenstelling. De tegenstanders die menselijk handelen als invloed afwijzen vinden we met namen in de industrie, die ongehinderd tegen zo min mogelijk kosten wil blijven produceren. De andere groep vindt dat er zuinig met de aarde moet worden omgesprongen. Onder deze laatste categorie schaar ik mijzelf.

Na de Club van Rome, Al Gore met zijn “An Inconvenient Truth” en de diverse maatschappelijke organisaties is inmiddels ook de KNMI overtuigd dat menselijk handelen invloed heeft op het klimaat. Maar ik ben vooral verheugd door de stroom aan bedrijven die wakker worden en actie ondernemen. Hierdoor blijft de aandacht voor het onderwerp groeien en dat is een goede zaak.

Ik wil hier geen discussie laten ontstaan of er nu wel of geen sprake is van klimaatverandering, ik ga er vanuit dat het zo is. Omdat de gezondheid van de aarde mij aan het hart gaat en ik de aarde wil achterlaten zoals ik het heb aangetroffen doe ik mijn best om zo de aarde zo min mogelijk te belasten en zo energieneutraal als mogelijk is te leven, zodat de CO2 uitstoot door mijn handelen niet verder toeneemt. Dat is mijn uitgangspunt en mede daarom doe ik dit project. Mensen die er anders over denken vinden vast een ander podium om hun zienswijze te projecteren.

We hebben maar één aarde. Deze aarde is niet ván ons maar vóór ons!

6 thoughts on “Klimaatverandering – Dag 3

  1. Jolanda, wat een super uitdaging deze 365 dgn blog. Maar zo te zien kost het je geen moeite en schrijf je vanuit je passie en overtuiging.

    Over je blog van gisteren…
    Klimaatveranderingen zijn van alle tijden. En ik geloof erin dat alle processen in het leven balanceren tussen in evenwicht en uit balans zijn om vervolgens weer in evenwicht te komen. Mijn vertrouwen is dan ook dat de aarde veel intelligenter is dan ons mensen en zijn eigen evenwicht weet te vinden in alle door de mens (negatief) beïnvloedde elementen.

    Dit weerhoud mij echter niet om ook goed voor mijn leefomgeving te zorgen, net zo als ik goed voor mijn kinderen en omgeving zorg. Ook vind ik dat de vervuiler moet betalen! Daarom juich ik ontwikkelingen als Tesla (elektrische auto) van harte toe die hun winsten weer volledig aanwenden aan de technologische vernieuwingen om een 3e generatie auto te ontwikkelen!
    En soms moeten we als mensen een beetje geholpen worden (soms door de overheid) om zicht te krijgen op ons gedrag en onze blinde vlekken omdat wij door de vorige generatie geleidelijk aan in een cultuur van verbruiken en weggooien terecht zijn gekomen.
    Het scheiden van plastic is zo een voorbeeld. Ik deed het pas toen onze vuilnisbak 1 keer per 2 weken werd geleegd… Zakken met plastic verzamel ik nu en mijn restafvalbak blijft zo goed als leeg.

    Als ik mijn man Wouter goed mag geloven dan is er een veel groter probleem voor de aarde opkomst die zich over miljoenen jaren zal manifesteren en die wij mensen niet kunnen beïnvloeden. De echte bedreiging voor de aarde is het uitgeput raken van onze zon waarna wij en onze aarde worden verzwolgen door de zon…

    Wij zullen dit niet meer meemaken…

  2. Dank je Sandy voor je aanvulling. Ik ben het helemaal met je eens dat de aarde haar eigen balans kan herstellen, daar maak ik mij niet zo’n zorgen om, maar wel over de leefbaarheid voor de mensheid op aarde.

    Wat de levensduur van de zon en de aarde betreft dat gaat gelukkig nog een hele tijd duren. Tegen die tijd heeft de mens zijn echte bestemming al wel bereikt en leven we in een andere dimensie.

    • Ha Jolanda, Sandy en medebloggers, Wat weten jullie alles goed te verwoorden. Moeilijke, ingewikkelde problemen waarover inmiddels iedereen het oneens is – van IPCC klimaatrapporteurs/wetenschappers tot Louise Fresco, Ivan Wolffers, Bart Verheggen, Simon Rozendaal, Naomi Orestes en zelfs (dr) Nelleke van Asch – vatten jullie samen in enkele zinnen, woorden, bevliegingen, voornemens, raadgevingen, adviezen, overtuigingen…knap! Ja, de zon dooft over miljarden jaren uit, de temperatuur is sinds 2000 NIET meer gestegen en de broekasgassen-uitstoot is sterk toegenomen sinds opkomst van nieuwe industriële grootmachten China, Brazilië, Indië. Helaas moeten die miljarden mensen óok gevoed worden en helaas wensen die (zucht) zowaar óok dezelfde lekkernijen als wij…hoe moet dat? Biologische landbouw, zelfvoorzienend leven (Utopia) en non-intensieve veeteelt kunnen dat niet voor elkaar krijgen volgens landbouwkundig hoogleraar Louise Fresco (NRC 2/2/’14), die haar vriendinnen een dag-lang droge rijst liet eten om duidelijk te maken dat eenderde vd wereldbevolking nog steeds niet voldoende te eten heeft… In water dat te zuiver is zit geen vis, is een zen-gezegde. En: wat gebeurt er met het gat als de kaas op is? Voor mij is het mooiste Zen-gezegde daarom: ‘…Verrukkelijke sneeuwvlokken, ze vallen nergens anders…’ Succes met alle mooie initiatieven, ik doe mee, – want de fundamentele waan van het mensdom is dat ik hier ben en jij daar, zegt Yasutani-Roshi, doei, groetjes Margriet

      • Hallo Margriet,

        Dank voor je reactie. Fijn dat ik met mijn 365 dagen bloggen discussie los weet te krijgen. Daar doe ik het voor.
        Dank voor je compliment over het verwoorden van ingewikkelde onderwerpen. Maar dat valt in het niet bij jouw eigen schrijverij!
        Misschien is biologische tuinieren, creëren van een permacultuur en een zelfvoorzienend bestaan in deze tijd een utopia, maar ik wil het toch een kans geven.

        En blijf vooral kritisch en tips aanreiken!

        Groet, Jolanda

  3. Haha, ik kamp al ’n tijdje met een fors writer’s block, dus dank voor je compliment: dat geeft de burger moed. Ik heb ’n tip tav zelfvoorzienendheid, waar je misschien wat aan hebt: bij Caetshage C’borg experimenteren ze met warmtewinning uit compostering EN verwerken/conserveren van biologisch groente/fruit, – dat immers snel bederft: boerderij@caetshage.org
    Succes! Groetjes Margriet

    • Hoi Margriet,
      Kijk daar heb ik wat aan. De tips die je geeft zijn heel waardevol. Alle kleine beetjes helpen. Ik ga het eens onderzoeken.
      Ik heb al eens gedacht om een compostsilo te plaatsen, maar dat is weer een te grote investering voor nu.

      En Margriet begin een blogserie en laat vooral je intuitie het werk doen. Dat helpt vast tegen een writer’s block. 🙂

      Groet, Jolanda

Geef een reactie

