Ode aan de klei – Dag 2

Komende van veengrond heb ik een haat – liefde verhouding met de klei.
Klei is heel vruchtbare grond, maar ook heel onverzettelijk. Klei is hard werken.
Hoe dikwijls heb ik de klei niet vervloekt, maar als er dan eenmaal voedsel opkomt uit de grijze massa kan ik er enorm van genieten.

Mijn eerste schreden op de rivierklei van het noestige platteland waar ik was neergestreken deden mij vaak verzuchten “waar ben ik aan begonnen?”. En op natte dagen door het land ploeteren maakte het er niet beter op, klei is zwaar, klei plakt aan je laars of aan je klomp, klei zuigt vast en als je niet oppast verzwelgt hij en ben je ineens een klomp of een laars kwijt en sta je met je sokken in de …… klei.

KleiKlei is grijs, grauw, koud en stug. Maar als klei voldoende vocht bevat is het kneedbaar en boetseerbaar en biedt het een massa aan mogelijkheden, van kruik om water te dragen tot steen om een huis mee te bouwen, ontstaan na het bakken op hoge temperatuur. Klei is dus veelzijdiger dan het aanvankelijk doet vermoeden.

Klei heeft aandacht nodig. Het is zaak er lucht in te brengen, niet zodat het zweverig wordt, maar net genoeg om het luchtig te maken. Lucht ontstaat door dieren als de mol, organisch afval of mest uit de stal. De klei doet dan de rest. Klei doet schoonheid en luxe op de achtergrond verdwijnen. Het gaat onder je nagels zitten en in de poriën van je huid. De huid boenen tot hij rood ziet is soms niet afdoende. Klei maakt boers of boertig wat fijn en delicaat was.

De wortels van bomen en gewassen moeten hard werken, maar als ze eenmaal geworteld zijn staan ze stevig in de klei. Met de voeten in de klei staan zorgt voor een stevige basis. Al is het contact met de klei niet altijd een feest toch geeft het contact met de vruchtbare bodem van ons bestaan het besef dat we niet zonder kunnen. De klei geeft mij voldoening vooral na een dag hard werken. In deze rivierklei ben ik geworteld, ik moet het er mee doen, ik kan niet anders meer.
In welke klei ben jij geworteld?

Achtergrondinformatie
Uit de klei getrokken: een spreekwoord: boers; van het platteland afkomstig; zonder nette manieren; zonder uiterlijke beschaving.
Klei: kneedbare grondsoort met een fijne korrel, minerale bodem met korrelgrootte kleiner dan 0,002 mm, basisch.

 

One thought on “Ode aan de klei – Dag 2

  1. Pingback: Soorten klei en wat je er mee kunt doen – Dag 234 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

